Stvari koje činimo svakodnevno deo su naših navika. Navike su deo rutine, a rutina može postati toliko udobna da vremenom počnemo da je negujemo kao osobinu, bili toga svesni ili ne.

U poslovnom kontekstu, načini na koje se nosimo sa određenim situacijama su ono na osnovu čega ljudi o nama donose sudove. I ne samo to, mi na taj način i o samima sebi donosimo sudove. Zato je važno da znamo koji su to načini, a još je važnije da znamo šta je to što možemo da uradimo kako bismo realizovali svoje potencijale.

Evo zato jednog spiska „malih” stvari, koje uopšte nisu male, zato što mogu da naprave veliku razliku u tome kako obavljate svoj posao i kako vas pritom ljudi – neophodan sastojak istog tog posla – doživljavaju.

Negovanje kulture osmeha. Ovde se nikako ne misli na to da se usiljeno smejete onda kad biste najradije opsovali. Reč je, zapravo, o tome da jedan mali osmeh, koji uopšte i ne mora da se glumi, kao znak ljubaznosti ili zahvalnosti zaista ima moć da popravi dan – kako onome ko ga upućuje, tako i onome kome je upućen. Isprobajte ovu taktiku kada se sledeći put nađete pred namrgođenim licem iza nekog šaltera. Rezultati bi mogli da vas iznenade.

Pokažite da vam je stalo. Zar nije prijatno iznenađenje kada se sa nekim tek upoznamo, a on nas posle samo pet minuta oslovi našim imenom? To znači da ga je – uprkos tome što većina ljudi pri upoznavanju ne upamti izrečeno ime – zapamtio, a zapamtio ga je zato što mu je stalo da ga zapamti. Ovo je dobra praksa i sa kupcima: taj jedan mali akt ljubaznosti može da napravi razliku između dobre i vrhunske usluge.

Ne zaboravite na kontakt očima. Kada sa nekim razgovaramo, pristojno je da ga gledamo u oči. To se tumači kao znak poštovanja i poverenja. Naravno, prodorno zurenje u nekog ne tumači se tako, ali sasvim sigurno vam je poznato u čemu je razlika. Kontakt očima sa onim sa kime razgovarate, a posebno ako je to kupac, pokazaće da slušate, da ste prisutni i da ste otvoreni ka tome što ta osoba ima da vam kaže.

Više slušajte, manje pričajte. Ovo ne znači da treba da postanete „ćutolog” (mada je nekim ljudima priroda prosto takva, kao i onima koji mogu da pričaju u nedogled. To je sasvim u redu), već da zaista pažljivo slušate šta je ono što vam neko govori. Slušajte svoje zaposlene, kupce, partnere; slušajte ih uživo, preko telefona, čak i u pisanoj komunikaciji, pa i neverbalnoj. Videćete da, ako ne slušate pažljivo, mnoge važne stvari mogu da vam promaknu.

Izgradite i negujte duh zajedništva. Vaša firma trebalo bi da bude mesto gde će se zaposleni osećati kao da tu pripadaju, nikako kao da su lako zamenljivi ili da imaju ograničen rok trajanja. Zajedništvo se može negovati kroz male gestove: povremeno upriličene zajedničke obroke, nešto što ste uradili kao mala zajednica – na primer, posadili drvo ili učinili nešto dobro ne samo za svoju, nego i za širu zajednicu kojoj svi pripadamo.

Slavite svoje uspehe. I to zajedno sa svojim zaposlenima. Kao u gornjoj stavci, to može da bude gest, znak pažnje, koji će im poručiti da i uvažavate i njihove doprinose postignutom uspehu. Proslavite sa njima svaki dobro završen posao, nagradite i sebe i njih vremenom koje ćete provesti slaveći nešto što ste zajedno zaslužili.

Dajte više nego što se obećali. Kupci znaju šta mogu dobiti od vas. A šta ako dobiju ipak malo više? U konkretnim primerima, to mogu biti mali popusti, kuponi ili vaučeri za sledeću kupovinu. Sa klijentima, ako je rok dogovoren za sredu, neka posao bude završen u utorak.

Ne zaboravite čarobnu reč. A to je – hvala. Ovaj sitni gest veoma je važan, a lako ga možemo zaboraviti, posebno kada smo nervozni, u žurbi ili pod stresom. I to se odnosi na sve – kupce, saradnike, zaposlene, partnere… Hvala ne bi trebalo da bude retkost, ali danas često jeste. Hajde da to ispravimo.

Budite informisani. Znajte o stvarima koje se dešavaju oko nas, budite upoznati sa novostima i aktuelnim dešavanjima, kako u vašem kolektivu, tako i u vašoj široj zajednici. Samo tako odluke koje donosite mogu biti donete u pravom kontekstu.

Povežite se. Kako sa drugim ljudima koji su u sličnoj situaciji kao i vi, tako i sa institucijama koje vam mogu pomoći kad su u pitanju informacije, edukacije i sve važne stvari vezane za vaše poslovanje.

Vodite računa o svom radnom prostoru. S vremena na vreme pobacajte i arhivirajte sve stvari kojima nije mesto na vašem stolu. Ako odete korak dalje i oplemenite svoj prostor nekom sitnicom, vaša svakodnevnica može izgledati za nijansu drugačije. Imate drag suvenir sa nekog letovanja? Ako ga držite na stolu, na lep način će moći da vas podseća na vrednu uspomenu.

U greškama pronađite lekcije. Svaki neuspeh je samo još jedna naučena lekcija. Caka je u tome što to shvatimo obično tek kad prođe dosta vremena i kada se sa bezbedne distance osvrnemo na to. Ne mora biti tako: lekcije su nešto bez čega nema učenja, zar ne? Potpuno ista stvar važi i za greške.

Sigurno je da se nekih od ovih stvari već pridržavate, ali možda niste u dovoljnoj meri svesni njihovog značaja. Isto tako, one stvari za koje ne verujete da pomažu ili vam možda zvuče kao petparački savet – ipak isprobajte. Tako ćete izaći iz zone komfora i videti da može drugačije, što je takođe lekcija sama za sebe.

Poslednja izmena dana 19. septembra 2016. u 01:05


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »